Rechts houden?
Ken je dat, zit je op de snelweg zit er een voor je die niet terug voegt naar de rechterbaan. Het zou wél kunnen, en die auto voor je rijdt net 3 km/h langzamer dan jouw cruise control. “Kijkt ie niet in z’n spiegels of zo? Ziet ie me gewoon niet? Negeert ie me? Wat een *&^%$#.” Als je denkt dat je er echt gek van wordt en rechts gaat inhalen gaat ie toch nog opzij. “Heh heh”.
De verkeersregels op de ijsbaan zijn gelijk aan die van de snelweg: blijf zoveel mogelijk rechts. Alleen… we hebben geen spiegels op onze helmen gemonteerd en dat is merkbaar. Ergernissen kunnen hoog oplopen. De oplossing is echter simpel. We houden allemaal zoveel mogelijk rechts.
Voer je een oefening uit op het rechte eind en is er rechts ruimte voor je? Stuur wat meer naar rechts. Rijdt je lekker vlot op de binnenbaan en is er rechts ruimte voor je? Stuur wat meer naar rechts. Bevind je je in de bocht? Hou zeker zoveel mogelijk rechts, want daar vliegen nog wel eens mensen uit. Rijdt je napratend uit? Ga zoveel mogelijk naar rechts met niet meer dan twee naast elkaar.
Stel we trekken de vergelijking met die snelweg door. Invoegen. Je kent ze wel van die vlugge auto’s of grote vrachtwagens die m zo maar zonder knipperen de linkerbaan opgooien. Je vliegt op de rem en vermijd het ongeluk. Je hart vliegt in je keel en je wordt heel boos. “ Dat kan toch niet met 120km/h!”.
Op de ijsbaan hebben we geen knipperlichten, al steken sommige mensen vriendelijk een handje naar rechts uit als ze gaan terug voegen naar rechts. Vergelijk de steigerung rijder met de sportauto en de trainingsgroep met de vrachtwagen. Het is een kleine moeite om even om te kijken of je kunt versnellen naar links. Als individuele rijder is het makkelijker om tussen te voegen dan als groep. Groepen hebben daarmee een relatief grote verantwoordelijkheid om te kijken voor het invoegen en het uitvoegen.
In Duitsland hebben ze een bijnaam voor Nederlandse automobilisten: Nur Links. Op de bahn van Eindhoven houden IJCE-ers natuurlijk rechts. Doe je mee?